CARTEA CIMITIRULUI de Neil Gaiman

Dap, dap, dap, în sfârşit am terminat CARTEA CIMITIRULUI… De fapt am încheiat cu romanul lui NEIL GAIMAN încă de ieri, dar mi-a fost lene să-i scriu o recenzie.

Recunosc că am luat această carte mai mult datorită unei anumite afirmaţii: „vedeta rock a colecţiei Nautilus”. Şi de asemenea trebuie să recunosc că ceea ce s-a spus este adevărat.

Cartea scrisă de NEIL GAIMAN ilustrează povestea lui Nobody Owens, un băieţel orfan, crescut de stafii, într-un cimitir vast de pe vârful unui deal. Deja v-am derutat, nu? Păi să vă explic.

Când Bod era numai un bebeluş, un criminal, un anume „individ numit Jack”, ce făcea parte dintr-o străveche organizaţie cu scopuri nu tocmai curate, i-a ucis familia, dar el, ca prin minune, a reuşit să scape, ocrotit de fantome.

Acţiunea se desfăşoară pe aproape cincisprezece ani, cartea fiind un veritabil bildungsroman. Cu timpul, Bod învaţă secretele cimitirului şi devine tot mai mult asemenea fantomelor: un copil ce umblă la graniţa dintre viaţă şi moarte.

De-a lungul romanului, Bod trăieşte o grămadă de aventuri, multe oferindu-i învăţăminte care îi dovedesc că lumea de dincolo de graniţele cimitirului este cel mai periculos loc posibil, mai ales pentru că individul numit Jack nu a renunţat la misiunea sa, o misiune desfăşurată pe parcursul a mii de ani… misterios, nu? Dar eu nu vă spun mai multe, citiţi şi veţi vedea!

GAIMAN ştie foarte bine cum să alterneze scenele pline de acţiune şi suspans, cu cele „mai liniştite”, arătând astfel viaţa plină de suişuri şi coborâşuri a lui Nobody Owens. Citind această carte aveţi descoperi multe lucruri despre puterea prieteniei şi valoarea unor lucruri pe care prea puţini dintre noi le preţuiesc aşa cum trebuie.

Admit că cel mai mult mi-a plăcut finalul. Nici măcar acum nu-mi dau seama dacă a fost unul trist sau vesel… Depinde de modul în care priveşti lucrurile.

Acesta fiind prima carte de acest autor pe care o citesc, m-a surprins modul de-a drepul inedit în care GAIMAN rezolvă anumite conflicte, aparent fără cale de scăpare. La fel de surprinzător a fost faptul că deşi la prima vedere finalul era previzibil, nu a fost deloc aşa. Chiar am exclamat „wow” când am terminat de citit ultimul capitol.

Pe lângă faptul că este o carte extraordinar scrisă, într-o traducere ce la prima vedere mi s-a părut nu foarte bună – s-a dovedit apoi că m-am înşelat amarnic -,  ilustraţiile superbe ale lui DAVE MCKEAN, împreună cu formatul ales de Nemira, aduc totul foarte aproape de perfecţiune!

Altfel spus, este o carte pentru orice vârstă, foarte potrivită pentru o lectură cu toată familia, ce nu ar trebui în niciun caz ratată.

Titlul românesc: Cartea cimitirului

Titlul original: The graveyard book

Autor: Neil Gaiman

Editura românească: Nemira

Traducător: Liviu Radu

Nota dată de mine: + + + + şi 2/4 (din 5)

One thought on “CARTEA CIMITIRULUI de Neil Gaiman

Lasă un răspuns

